Införande av vattenmätare
Varför ska jag ha vattenmätare?
Av rättviseprincip. Idag fördelas kostnaden för den totala förbrukningen hos privatkunder lika på alla. Med mätning kommer du istället att betala för den mängd du själv förbrukar.
Andra viktiga anledningar är att:
- Genom mätning kan du se hur mycket du förbrukar och avgöra om det är rimligt. En orimligt hög förbrukning kan vara en dold vattenläcka som du kan uppmärksamma och åtgärda.
- Genom att mäta förbrukningen i hela kommunen kan vi se var förbrukningen skiljer sig från den producerade mängden vatten. Vi kan då lättare se i vilka områden det finns läckor och kan åtgärda dem.
- Genom mätning kan vi också se hur belastningen ser ut ledningsnätet. Vi får då möjlighet att styra flödet i ledningarna och kan se till att vattnet finns där det behövs.
När får jag en vattenmätare?
Vi kommer att installera vattenmätarna under en tidsperiod på 10 år. Vi kan inte svara på när enskilda fastigheter kommer att få vattenmätare. Eftersom många kunder kommer att behöva åtgärda sina mätarplatser så att de lever upp till ställda krav, kommer vi att börja med fastigheter som redan har en godkänd mätarplats. På så vis får övriga kunder mer tid på sig.
Jag har sommarstuga och är inte på plats
Har du fått avisering om att en vattenmätare ska sättas upp och det inte går att lösa med tillträde till mätplatsen kontaktar du NSVA på 010-490 97 00 och bokar en tid som passar.
Kostar det något?
Själva mätaren kostar inget, inte heller uppsättning och byte. Däremot är du som fastighetsägare ansvarig för mätarplatsen och för eventuella kostnader för att se till att den uppfyller ställda krav.
Behöver jag förbereda något innan installationen?
Ja, du behöver se till att mätarplatsen är godkänd. Eftersom privatkunder i Båstads kommun aldrig har haft vattenmätare har många fastigheter undermåliga eller inga mätarplatser alls. Det gäller framförallt äldre fastigheter. Vid nybyggnation ställs idag krav på godkända mätarplatser.
Installationen av vattenmätare görs i etapper fördelat över 10 år. Det året du berörs kommer du i god tid att få ett brev från oss med information om vad du behöver förbereda.
Varför ska jag stå för det som behövs göras på mätarplatsen?
NSVA äger vattenmätaren, men all utrustning runt omkring som till exempel ledningar, ventiler och konsoler, är det du som fastighetsägare som äger och ansvarar för.
Fastighetsägarens ansvar är reglerat i Lagen om allmänna vattentjänster (LAV) och i Allmänna bestämmelser för vatten och avlopp (ABVA).
Kommunen (genom NSVA) ansvarar för vattenmätaren. Du som fastighetsägare ansvarar för att din fastighet har en godkänd VA-installation och mätarplats. Du ansvarar också för att vårda vattenmätaren och skydda den från frost och annan skadlig påverkan. Du som fastighetsägare ansvarar också för att regelbundet läsa av din vattenmätare och rapportera in den till NSVA.
Varför tar det 10 år att installera alla vattenmätare?
Det beror på den höga kostnaden att införa vattenmätare och på hur vatten- och avloppsverksamheten finansieras.
Enligt svensk lag ska vatten och avlopp betalas av kunderna och genom avgifter. Det är alltså inte skattefinansierat. Varje kommun bildar ett eget VA-kollektiv som ska stå för sina egna kostnader. Verksamheten får varken gå med vinst eller förlust.
Det är kostsamt att installera vattenmätare. Om vi skulle installera alla vattenmätarna under ett eller två år, skulle vi också behöva anlita extern hjälp och kostnaderna skulle bli ännu högre. VA-taxan skulle behöva höjas kraftigt. Därför har Båstads kommun beslutat att införandet ska göras under en period på 10 år. Då fördelas kostnaden ut på flera år och blir mindre kännbar för kunderna i kommunen.
Behöver jag rapportera mätarställningen till NSVA?
Nej. Det kommer att dröja innan vi kan gå över till en ny taxa och börja debitera efter förbrukning. Vi uppskattar att det kommer att ta cirka 8-9 år innan det blir aktuellt. Fram till dess kommer samtliga privatkunder att debiteras schablonavgiften precis som det görs idag.
När den nya taxan börjat gälla räknar vi med att nätverket för att fjärravläsning är färdigt. Då rapporteras din förbrukning automatiskt till oss.
Jag bor i en bostadsrättförening, vad gäller för mig?
Står föreningen för inkommande vatten och det fördelas ut med interna ledningar, krävs det en mätare i anslutning till förbindelsepunkten. Mätaren ska sitta så allt vatten som förbrukas blir uppmätt. Sedan får föreningen bekosta och administrera undermätare om föreningen anser att det behövs.
Är föreningen är uppbyggd så att alla bostäder har en egen förbindelsepunkt (avstängningsventil i gatan, NSVA äger och underhåller ledningarna på området) ska varje bostad ha en vattenmätare. Varje bostad måste då ha en godkänd mätarplats på inkommande ledning i huset.
Jag har egen vattenförsörjning, vad gäller för mig?
Är din fastighet ansluten till en Vattenförening eller du har egen brunn, kommer du inte att få en vattenmätare. Du kommer istället att betala en schablonavgift för spillvatten. NSVA har bara mätning på vatten vi levererar.
Mätarplatsen
Vilka krav måste en mätarplats leva upp till?
Mätarplatsen ska vara utformad så att vattenmätaren är skyddad från skadlig påverkan som till exempel värme och kyla. Den ska också vara utformad för att minimera risken för vattenläckor. Till exempel ska vattenmätaren vara fast installerad i en konsol och det ska finnas fungerande avstängningsventiler och en backventil. Det ska också vara säkert för NSVA:s personal att genomföra ett byte av vattenmätaren.
Vilka krav mätarplatsen ska leva upp till hittar du på sidan Krav på mätarplatsen. Där finns också en film som visar hur det ska se ut.
Hur ska jag ta hand om min mätarplats?
Vi rekommenderar att du minst en gång per år kontrollerar att avstängningsventilerna fungerar. De sitter före och efter vattenmätaren. Får du en vattenläcka någonstans i huset måste ventilerna sluta tätt så att du kan stänga vattnet. På sidan Kontrollera ventilerna finns en film som visar hur det går till.
Du behöver också se till att vattenmätaren sitter varmt och torrt. Kontrollera vattenmätaren om det finns risk för låga temperaturer, till exempel vid ett strömavbrott. Vid ett strömavbrott tar det bara några timmar innan värmen sjunker. En sönderfryst vattenmätare kan orsaka stora vattenskador som är dyra att reparera
Vad är en konsol, vad gör en konsol och behöver man den?
Konsolen är ett väggfäste speciellt anpassad för att hålla en vattenmätare stadigt. Den minskar risken för att en vattenläcka uppstår i din fastighet. Konsolen gör att spänningar och vibrationer från annan VVS-utrustning inte påverkar och riskerar att skada vattenmätaren. Konsolen är utrustad med en skjutbar kopplingshylsa som minskar risken för att gängorna tar skada vid montering och demontering.
Var ska mätaren sitta om jag har avkalkningsfilter?
Har du installerat ett avkalkningsfilter i din fastighet är det rekommenderat att mätaren monteras innan filtret. Tänk på att det får inte förbrukas vatten som inte blir uppmätt. Flytt eller installation av avkalkningsfilter bekostar du själv som fastighetsägare.
Om du bor i området som har vattenförsörjning från sydvatten har du numera mjukt vatten och behöver inte längre ha avkalkningsfilter. Mer information hittar du här: https://www.nsva.se/vatten-och-avlopp/dricksvatten/hart-eller-mjukt-vatten/
VA-taxan
När kommer vattenmätaren att användas för debitering?
Vi kommer inte att kunna lägga om VA-taxan och börja debitera efter förbrukning förrän den stora majoriteten har fått en vattenmätare. Det kommer att dröja cirka 8-9 år med de ekonomiska förutsättningar vi har idag. Att det tar så lång tid beror på att vi behöver ha en så rättvis debitering som möjligt. Som VA-taxan ser ut idag fördelas kostnaden för den totala förbrukningen (hos privatkunder) lika på alla. Skulle vi redan från start börja debitera efter förbrukning, blir det efterhand färre och färre kunder i den andra gruppen som får del lika på den allmänna potten. Det finns då en risk för att kostnaden blir orimligt hög för dem. Därför väljer vi att börja fakturera först när 80 procent av mätarna är installerade. Då beräknar vi att kostnaden är mest rättvis för alla. Fram till dess kommer vi fortsätta att fakturera efter nuvarande taxa
Vattenmätaren visar att jag förbrukar mindre än vad jag betalar för. Måste jag betala?
När du fått en vattenmätare kan det vara så att det visar sig att du förbrukar mindre än det du schablonmässigt betalar för. Att debitera rättvist genom att alla får betala för vad de förbrukar är en av det stora anledningarna till att vattenmätare införs. Men det är ett stort projekt som är kostsamt att genomföra. Vatten och avlopp ska enligt svensk lag finansieras av kunderna i den egna kommunen. För att kostnaden ska bli mindre kännbar för kunderna har Båstads kommun beslutat att införandet ska göras under en period på 10 år. Innan vi kan gå över till en ny VA-taxa behöver en övervägande majoritet ha fått en vattenmätare installerad. Du behöver därför tills vidare betala enligt nuvarande VA-taxa.
Hur stor höjning av taxan görs på grund av införandet av vattenmätare?
Cirka två procent av taxeökningen för 2024 avser installation av vattenmätare. Det motsvarar ungefär 15 kr per månad för en normalvilla.
Varför tar inte kommunen kostnaden för uppsättningen av mätare?
Hur kommunalt vatten och avlopp finansieras är en unik modell som regleras i svensk lagstiftning. Varje kommun bildar ett VA-kollektiv som ska stå för sina egna kostnader. Det är anslutna kunder som tillsammans betalar kostnaden och det ska ske via avgifter. Verksamheten får med andra ord inte finansieras genom kommunalskatt som många andra samhällsnyttiga tjänster gör. Verksamheten får inte heller vara vinstdrivande. Kunderna betalar för vad det faktiskt kostar att förse VA-kollektivet med vatten och avlopp.
Vattenmätaren
Hur fungerar en mätare?
På din ingående vattenledning, oftast i källaren, vid varmvattenberedaren eller i grovköket sitter vattenmätaren. Den visar hur mycket kallvatten som används i fastigheten.
Digitala vattenmätare som vi installerar i Båstads kommun, mäter vattenflöde med ultraljud och har en hög noggrannhet.
Läs mer på sidorna:
Vad betyder de olika sakerna i displayen?
Du hittar en förklaring på vad sakerna i displayen betyder på sidan Smarta vattenmätare.
Behöver jag byta batteri?
Vattenmätararen sitter uppe i 10 år, därefter byter vi ut den. Batteritiden är 16 år, byte av batteri ska därför inte behövas.
Hur länge har jag vattenmätaren?
Vattenmätararen sitter ute i 10 år, därefter byter vi ut den. Utesittningstiden på 10 år är enligt gällande regelverk från Swedac och kan på sikt ändras både upp och ner. Det kan man läsa mer om i STAFs Styrelsens för ackreditering och teknisk kontroll (SWEDAC) föreskrifter och allmänna råd (STAFS 2007:2) om återkommande kontroll av vatten- och värmemätare.
Vad gör jag om jag upptäcker fel på mätaren?
Kontakta NSVA så snart du upptäcker det.
Vem betalar om det uppstår ett fel på mätaren?
Alla mjukvarufel och mekaniska fel åtgärdas och bekostas av NSVA. Fel som beror på yttre påverkan som till exempel frysskador och oförsiktighet kring mätaren bekostas av dig som kund enligt gällande VA-taxa.
- Publicerad:
- Senast uppdaterad: